Met ingang van 1 januari 2017 moeten alle zorgverleners in Nederland voldoen aan de eisen die in het kader van de
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) worden gesteld. Ook mijn praktijk voldoet aan deze eisen.
Graag leg ik uit wat dit betekent.
Klachtenfunctionaris
Het kon voorkomen dat je als cliënt van mijn praktijk een klacht hebt over de geboden zorg. Mijn voorkeur gaat
er naar uit dat je deze klacht rechtstreeks met mij bespreekt. Mocht je dat om welke reden dan ook niet prettig vinden,
dan bied ik aan om kosteloos gebruik te maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Geschilleninstantie
Het staat je vrij- indien de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet leidt tot het gewenste resultaat- je te wenden tot
de onafhankelijke en door het ministerie van VWS erkende geschilleninstantie waarbij ik ben aangesloten.
Met ingang van 22 maart 2024 is mijn praktijk aangesloten bij een erkende geschilleninstantie. De geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen om zo tot een schikking tussen partijen te komen. Eventueel kan ook een schadeclaim worden toegekend.
Meer informatie vind je via de website van het NIBIG (www.nibig.nl).
Contact
Wanneer je een klacht hebt, kun je contact opnemen met het NIBIG, via klachten@nibig.nl. Zij zullen je informeren over de mogelijkheden en eventuele verdere procedure.